[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
بانک ها و نمایه نامه ها::
فرم پیش نیاز ارسال مقاله::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه ها
DOAJ
GOOGLE SCHOLAR
..
:: دوره 25، شماره 3 - ( 4-1399 ) ::
جلد 25 شماره 3 صفحات 359-346 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر یک دوره فعالیت بدنی منتخب بر بهبود مهارت‌های حرکتی درشت کودکان مبتلا به اختلال شنوایی
پریسا مقیمی فر1 ، محمود شیخ 2، رسول حمایت طلب1 ، مرتضی همایون نیا فیروزجاه1 ، سعید نظری3
1- گروه رفتار حرکتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- گروه رفتار حرکتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، mortezahomayoun@gmail.com
3- گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده:   (2735 مشاهده)
زمینه و هدف: مهارت‌های حرکتی، نیروی محرکه انسان برای رشد و تکامل حرکتی می‌باشد. سنین پیش‌دبستانی و دبستانی از دوره‌های مهم رشد است که به توجه ویژه‌ای در آموزش مهارت‌های حرکتی نیاز دارد. هدف از انجام این پژوهش، تعیین و بررسی تأثیر یک دوره برنامه حرکتی منتخب بر بهبود مهارت­های حرکتی درشت کودکان مبتلا به اختلال شنوایی شهرستان آمل بود.
 
 روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی با بهره‌گیری از طرح پیش‌آزمون‌ـ پس‌آزمون می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان دارای اختلال شنوایی شهرستان آمل بودند که در سال تحصیلی1391ـ1390 به تحصیل اشتغال داشتند. که از بین آنها 16 نفر براساس نمونه در دسترس بر اساس پرسشنامه مشخصات فردی انتخاب شده­اند. آزمودنی­ها به ­طور تصادفی بر اساس نمرات پیش‌آزمون مهارت‌های حرکتی درشت‌الریخ به دو گروه همگن 8 نفری به عنوان گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. آزمودنی‌های گروه تجربی به مدت18 جلسه بخش­هایی از برنامه تمرینی منتخب اسپارک را انجام دادند. آزمودنی­های گروه کنترل به فعالیت­های معمول خود را انجام می‌دادند. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های کولموگوروف ـ اسمیرنف، لون و کوواریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شدند.
 
یافتهها: یافته‌های مطالعه حاضر نشان داد که گروه تجربی در تمامی‌خرده مقیاس‌ها به ویژه مهارت‌های حرکتی درشت مانند دو مهارت جهیدن و لی‌لی کردن عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل داشته است(05/0p≤). برنامه حرکتی منتخب منجر به تفاوت معنی‌داری بین گروه آزمایش و کنترل در دو مهارت جهیدن و لی‌لی کردن با توان بالای آماری شده است، (01/0p).مجذور اتا مربوط به جا به جایی 51/0 می‌باشد. در واقع میزان تأثیر 51 درصد بوده است.
 
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که اجرای فعالیت بدنی منتخب تأثیر معنی‌داری بر خرده آزمون‌های مهارت­های جا به جایی و کنترل شیء کودکان مبتلا به اختلال شنوایی داشته است. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد با ارایه برنامه آموزشی منتخب می‌توان فرصتی برای رشد مهارت‌های حرکت کنترل شی و جا به جایی که پایه و اساس مهارت‌های تخصصی و ورزشی در کودکان است فراهم ساخت.
 
 
واژه‌های کلیدی: فعالیت بدنی منتخب، اختلال شنوایی، مهارت حرکتی درشت
متن کامل [PDF 1837 kb]   (636 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بالینی
دریافت: 1397/8/17 | پذیرش: 1398/9/11 | انتشار: 1399/4/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moghimifar P, Sheikh M, Hamiat Taleb R, Homayounia Firoozjah M, Nazari Kakundi S. The effect of a period of selected physical activities on improving gross motor skill in children with hearing disorder. armaghanj 2020; 25 (3) :346-359
URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-2336-fa.html

مقیمی فر پریسا، شیخ محمود، حمایت طلب رسول، همایون نیا فیروزجاه مرتضی، نظری سعید. تأثیر یک دوره فعالیت بدنی منتخب بر بهبود مهارت‌های حرکتی درشت کودکان مبتلا به اختلال شنوایی. ارمغان دانش. 1399; 25 (3) :346-359

URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-2336-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 25، شماره 3 - ( 4-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
ارمغان دانش Armaghane Danesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645