1- گروه روانشناسی و علوم تربیتی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران ، dehlidena@yahoo.com 2- گروه روانشناسی و علوم تربیتی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران 3- گروه روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران
چکیده: (6592 مشاهده)
چکیده. زمینه و هدف:با توجه به رواج بازیهای رایانهای در بین کودکان و نوجوانان مطالعاتی در زمینه ارتباط این بازیها و اثرات آنها در این گروه سنی صورت گرفته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بازیهای رایانهای با بهره هوشی، هوش هیجانی و هوش اجتماعی دانشآموزان شهر یاسوج انجام شد.
روش بررسی:اینمطالعهازنوعتوصیفی ـتحلیلیبود. جامعههدفدراینپژوهشکلیهدانشآموزانمقطعراهنمایی شهریاسوجبودندکهازبینآنها۲00نفرباروشنمونهگیریتصادفیانتخاب شدند.ابزارجمعآوریدادهها، پرسشنامههای هوش شناختی ریون، هوش اجتماعی ترومسو، هوش هیجانی شوت و پرسشنامهمشتملبرمتغیرهایمربوطبهبازهایرایانهایودموگرافیکبود.تجزیهتحلیلدادههابااستفادهازآزمونهایآماریتیمستقل،آنالیزواریانسیکطرفهو ضریب همبستگیپیرسون انجامشد.
یافتهها: از دانشآموزان مورد مطالعه، ۱۱۸ نفر ( ۵۹ درصد) پسر بودند، نوع بازی های کامپیوتری با جنسیت دانشآموزان رابطه معنیدار مستقیم داشته است(001/0=p). هوش اجتماعی با ساعات صرف شده برای بازیهای رایانهای رابطه معنیدار مستقیم داشت(001/0=p)، ولی هوش شناختی(5/0=p) و هیجانی(95/0=p) دانشآموزان با ساعات صرف شده برای بازیهای رابطه معنیداری نداشتهاند.نوع بازی با هوش شناختی دانش آموزان رابطه معنیداری نداشته(67/0=p)،ولی با هوش هیجانی(035/0=p) و هوش اجتماعی(04/0=p)دانشآموزان رابطه معنیدار مستقیم داشتهاند.جنسیت دانشآموزان با هوش اجتماعی ایشان رابطه معنیدارمستقیم داشته(0001/0=p)، ولی با هوش شناختی(57/0=p)و هوش هیجانی(13/0=p) ایشان رابطه معنی داری نداشته اند. میران ساعات صرف شده برای بازیهای رایانهای و جنسیت دانشآموزان رابطه معنیداری نداشتهاند(53/0=p).
نتیجهگیری:نتایج پژوهش نشان داده که بازیهای رایانهای و نوع آنها با، بهره هوشی، هوش اجتماعی و هوش هیجانی رابطه معنیداری وجود داشته است.نوع بازی با جنست دانش آموزان نیز رابطه داشته است، به این ترتیب که پسر ها بیشتر به بازیهای پر تحرک و خشن و دخترها بیشتر به بازهای اجتماعی علاقه داشتهاند، لذا پیشنهاد میگردد متناسب با جنسیت آنان بازیها و نوع آنها ارایه شود. یافتههای این مطالعه با اکثر مطالعههای مشابه همخوانی داشته است
Maredpor A, Mahmoudi A, Kharamin S, Papi M. Investigating the Relationship between Computer Games with Intelligence, Emotional Intelligence and Social Intelligence. armaghanj 2017; 22 (5) :663-673 URL: http://armaghanj.yums.ac.ir/article-1-1855-fa.html
ماردپور علیرضا، محمودی آرمین، خرامین شیرعلی، پاپی مریم. ارتباط بازیهای رایانهای با بهره هوشی، هوش هیجانی و هوش اجتماعی
. ارمغان دانش. 1396; 22 (5) :663-673